Blog

Hormonen in balans

Hormonen in balans

De rol van voeding, beweging en levensstijl in de hormoonhuishouding

De hormonen zijn de regelstoffen van het lichaam. Deze geven aan verschillende organen door wat er moet gebeuren en hoe dat gebeurt. Deze hormonen kunnen door invloeden van buitenaf, maar ook van binnenuit, verstoord raken. Hoe je dit balanceert? In dit artikel vind je alles over jouw hormonen en hoe je deze kunt balanceren.

Waarom de juiste voeding belangrijk is voor de hormonen

Voeding heeft een grote invloed op de hormonen. Door de juiste voeding te nemen zorg je er voor dat het lichaam optimaal blijft werken. Maak het daarentegen ook niet ingewikkelder dan het is. Probeer je zo goed mogelijk aan de basis te houden bestaande uit:

-200 tot 400 gram groenten per dag;

-een tot twee stukken fruit per dag;

-Elke maaltijd een combinatie van koolhydraten, vetten en eiwitten;

-Voldoende water, minimaal twee liter per dag.

 

Door de juiste voeding verbeter je de insulinegevoeligheid, verminder je het hongergevoel en kan je een verzuurd lichaam herstellen.

Levensstijl en hormonen

Het stresshormoon cortisol is nodig om het lichaam goed te laten werken, maar ook hier geldt dat te veel nooit goed is. Te lang teveel stress verhoogt de cortisol in het lichaam, wat andere lichaamsprocessen schaadt. Probeer daarom stress zoveel mogelijk te beperken door dagelijks een momentje voor jezelf te nemen.

Daarnaast is slaap, zoals in voorgaand artikel besproken, ook een belangrijk proces om alle hormonale processen juist te laten verlopen. Probeer dus prioriteit aan slaap te geven.

Beweging en hormonen

Naast de juiste voeding en levensstijl, kan ook de juiste beweging helpen je hormonen te balanceren. Heb je als man zijnde een laag libido en/of testosterongehalte dan is krachttraining een goede toevoeging om dit weer wat te “boosten”. En niet alleen voor mannen is krachttraining effectief. Ook om het vrouwenlichaam in balans te houden is krachttraining aan te raden. Dit voorkomt dat er teveel oestrogeen ontstaat met alle klachten van dien.

Het kan  ook dat je te veel of de verkeerde beweging doet en dit juist de hormonen uit balans brengt. Bijvoorbeeld als je veel stress ervaart, dan is het niet slim om een uur volle bak krachttraining te gaan doen.. Training is namelijk ook een vorm van stress. Zo kan het verstandiger zijn om een lekkere wandeling buiten te doen, om toch je beweging te krijgen, maar het lichaam niet te veel stress te geven. Kijk goed naar je eigen situatie om zo te beslissen wat beter bij jou past.

Conclusie

Om je lichaam dus in balans te brengen en te houden, is meer nodig dan een specifiek ding toe te passen. Het gaat om het vinden van de juiste balans in voeding, levensstijl en beweging.

 

Heb je vragen? Neem dan contact met mij op!

Contact Us

Related Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *