Pulse Wassenaar | Maak kerst een HIIT
De prive studio van Pulse training nutrition biedt personal training en voedingsadvies aan en is gevestigd in wassenaar maar ook bereikbaar uit voorschoten, leiden en omgeving. Lees hier alle blog post over voeding, training en meer.
personal, training, gewichtsconsulent, prive , studio, wassenaar, leiden, voorschoten, lifestyle, begeleiding, afvallen, voedings, advies, coaching
16798
post-template-default,single,single-post,postid-16798,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

Maak kerst een HIIT

Maak kerst een HIIT

Maak deze kerst een HIIT

We herkennen het allemaal. Wel willen sporten, maar niet de tijd ervoor hebben. Helemaal nu met de feestdagen die er aan komen. Nog even de laatste dingen regelen voor het nieuwe jaar en dan moet het sporten maar even wachten. Toch zijn er mogelijkheden om even wat beweging erin te krijgen. Een daarvan is een HIIT training doen. “Een wat training?… “Hoor ik je denken. Geen zorgen ik ga je het helemaal uitleggen. Wat is HIIT, wat zijn de voordelen en voorbeelden.

Om te beginnen wat is HIIT?

HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Kortom korte momenten van hoge inspanning gevolgd door een korte pauze en zo door. Je pakt dus bijvoorbeeld 7 verschillende oefeningen doet deze een bepaalde tijd met een x aantal seconden rust ertussen. Na een ronde pak je wat langer pauze en je doet het rondje nogmaals. Hierdoor kun je al een effectieve training erop hebben zitten in +/- 30 min. Je kan het zo gek maken als je wilt. Als jij maar 15 min heb kan je ook bijv. 1 ronde doen van 7 oefeningen waarbij elke oefening 1 min duurt met 25 sec rust ertussen. Nog niet helemaal duidelijk? Geen probleem onder aan de pagina staat een mooie voorbeeld schema om zelf eens een HIIT te proberen.

Maar wat zijn nou de voordelen van zo een HIIT?

Vanwege deze hoge intensiteit interval heb je een afterburn (ook wel EPOC genoemd. Dit is de naverbranding van het lichaam die het lichaam nodig heeft bij het herstel / opbouw) die tot wel 10 keer langer kan zijn dan bij normale cardiotraining! Wat dus inhoudt dat je in de lange termijn meer calorieën verbrandt.

Hoe ziet een HIIT eruit.

Let goed op! Een HIIT kan je zo zwaar of licht maken als dat je zelf wilt. Het schema hieronder is voor een gemiddelde sporter, maar zorg altijd dat je goed bent opgewarmd voordat je begint.

We gaan deze keer voor 1 min per oefening met 25 seconden rust tussen de oefeningen. We gaan proberen het gehele lichaam te trainen door de volgende oefeningen te gebruiken. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk oefeningen te kiezen die je overal kunt uitvoeren (dus ook thuis naast de kerstboom).

  •  Squat
  •  Mountain climber
  •  Push-up (tenen en of knieën)
  •  Jumping jack
  •  dips (op bankje, stoel, bedrand enzo.)
  •  Knieën heffen
  • Lunges

Dat is hem! Je ziet het het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Geef het alles dat je in je hebt! Een ronde zal ongeveer 10 min. duren . daarna pak je even rust en kan je hem nogmaals doen en zal je training (met warming up en korte cool down) ongeveer 30 min duren. Natuurlijk kan je ook een ronde pakken en dan ben je ongeveer 15 min kwijt. En zeg nou zelf je kunt vast wel ergens 15 min tussen passen om er even alles uit te gooien. Zet hem op!

Op de hoogte blijven van al het nieuws, tips, tricks en meer? Abonneer dan op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

* indicates required