Pulse Wassenaar | Proteïnen: waarom zijn ze belangrijk?
De prive studio van Pulse training nutrition biedt personal training en voedingsadvies aan en is gevestigd in wassenaar maar ook bereikbaar uit voorschoten, leiden en omgeving. Lees hier alle blog post over voeding, training en meer.
personal, training, gewichtsconsulent, prive , studio, wassenaar, leiden, voorschoten, lifestyle, begeleiding, afvallen, voedings, advies, coaching
17463
post-template-default,single,single-post,postid-17463,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

Proteïnen: waarom zijn ze belangrijk?

wat zijn proteine

Proteïnen: waarom zijn ze belangrijk?

Proteïnen: waarom zijn ze belangrijk?

Tegenwoordig kun je niet meer om proteïnen heen; ze zitten in allerlei soorten shakes, kwark en koekjes. Overal komt het woord voor en overal zit het ‘’extra’’ in. Maar wat zijn proteïnen eigenlijk en waar zijn ze goed voor?

Wat zijn proteïnen en waar zijn ze goed voor?

Laten we meteen met de deur in huis vallen; eiwitten en proteïnen zijn beiden benamingen voor exact dezelfde voedingsstof. Nu we dat even hebben opgehelderd, is het handig om te weten wat proteïnen zijn. Simpel gezegd zijn er drie voedingsstoffen waaruit voedsel is opgebouwd:
-Vetten;
-Koolhydraten;
-Proteïnen.

Elke soort voeding bestaat uit een samenstelling van deze drie. Dit wordt veelal weergegeven in grammen op een verpakking. Deze voedingstoffen heten ook wel macro nutriënten (de tegenhanger van micronutriënten; zoals vitaminen en mineralen).

De hoeveelheid energie die een product geeft – maar ook of product A een gezondere keuze is dan product B – is afhankelijk van de verdeling en de hoeveelheid van deze voedingsstoffen (macronutriënten).
Zo geeft elke soort voedingsstof een andere hoeveelheid energie af. Hieronder hebben wij de hoeveelheid energie weergegeven die een bepaalde voedingsstof geeft:
-Vetten: 9 kcal per gram;
-Koolhydraten: 4 kcal per gram;
-Eiwitten: 4 kcal per gram.

Even kort samengevat: eiwitten zijn de bouwstoffen van het lichaam die per gram 4 kcal energie geven.

Verschillende soorten eiwitten

We gaan het nu wat ingewikkelder maken, want deze voedingsstoffen kan je weer opdelen in kleinere stoffen. Zo heb je vast wel eens gehoord over gezonde en ongezonde vetten, of goede en slechte koolhydraten. De vetten zijn bijvoorbeeld weer op te delen in verzadigde- en onverzadigde vetten. En ook bestaan er complexe- en simpele koolhydraten.
En dit kan ook bij eiwitten. Deze zijn opgebouwd uit verschillende aminozuren. De samenstelling van deze aminozuren bepaalt het  soort eiwit, wat deze precies doet en hoe deze wordt afgebroken in je lichaam.

Elke soort voedingsstof heeft zijn eigen werking in het lichaam. Zo worden vetten en koolhydraten voornamelijk gebruikt voor energie en zijn eiwitten belangrijk voor het onderhouden en opbouwen van verschillende lichaamsonderdelen.

Maar waar zitten nou eiwitten in?

Nu we weten dat eiwitten belangrijk zijn voor de opbouw van het lichaam, is het ook slim om te weten waar ze in zitten en hoeveel je er nodig hebt. Je eiwitinname is afhankelijk van wat je doelen zijn, maar gewoonlijk is het aan te raden om dagelijks tussen de 1.4 gram en 2,4  gram per kg lichaamsgewicht binnen te krijgen. Daarnaast kan het dus slim zijn als je bijvoorbeeld fanatiek sporter bent en wil je daarnaast ook spieren opbouwen dat je aan de hoge kant van de eiwitinname gaat zitten.

Ben je bijvoorbeeld een fanatiek sporter en wil je spieren opbouwen? Dan kan het dus slim zijn om een hoge dosis eiwitten in te nemen,  Maar wil je gewoon gezond leven en de juiste hoeveelheid aan eiwitten binnenkrijgen, dan is het prima om rond het gemiddelde in te nemen. Het is natuurlijk het verstandigst om deze eiwitten uit je dagelijkse voeding te halen. Maar als je een sporter bent of een erg druk leven leidt, dan kan dit soms moeilijk zijn. Het is dan een aanrader om een proteïne shake te drinken.

Waarin zit daarnaast veel proteïne?
-Magere vleeswaren: kipfilet, kalkoenfilet, rosbief, biefstuk;
-Zuivel: eieren, melk, kwark, yoghurt;
-Noten: amandelen, walnoten, cashewnoten;
-Vis: zalm, witvis, tonijn.

Dit is enkel een kleine selectie van de vele voedingswaren die er zijn. Ga eventueel zelf ook even op onderzoek uit een kijk eens wat er op de verpakking van een product in de supermarkt staat.

Proteïnen voor een optimale gezondheid samengevat

Proteïnen, ook wel eiwitten genoemd, zijn de bouwstoffen van het lichaam die 4 kcal per gram geven. Als sporter is het verstandig om hiervan meer binnen te krijgen, voor een goed herstel en optimale spieropbouw. Maar ook voor iedereen die niet sport is het aan te raden om minimaal 1.4 gram per kg lichaamsgewicht aan eiwitten binnen te krijgen. Zo help je je lichaam optimaal te werken en leid je een gezond leven.

Vragen of benieuwd wat jou ideale voedingsbehoefte is? Neem dan contact op voor een kennismakingsgesprek.

Naam (verplicht)

Email adres (verplicht)

Telefoon nummer (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht