Pulse Wassenaar | Tempo de sleutel naar beter resultaat
De prive studio van Pulse training nutrition biedt personal training en voedingsadvies aan en is gevestigd in wassenaar maar ook bereikbaar uit voorschoten, leiden en omgeving. Lees hier alle blog post over voeding, training en meer.
personal, training, gewichtsconsulent, prive , studio, wassenaar, leiden, voorschoten, lifestyle, begeleiding, afvallen, voedings, advies, coaching
17386
post-template-default,single,single-post,postid-17386,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

Tempo de sleutel naar beter resultaat

personal trainer wassenaar

Tempo de sleutel naar beter resultaat

Tempo de sleutel naar beter resultaat

De meest verkeerd gebruikte parameter in de trainingswereld; TEMPO. Maak jij of je trainer er nog geen gebruik van dan loop je de kans mis om je resultaten te optimaliseren. Daarom vandaag de uitleg over TEMPO en waarom jij naast elke (goede) trainer er gebruik van moet maken.

Betekenis tempo.

Tempo is simpelweg de snelheid van het uitvoeren van 1 volledige herhaling tijdens een oefeningen.
Een herhaling bestaat uit 4 verschillende fases. Tempo wordt daarom in 4 verschillende nummers uitgeschreven zoals bijv. ; 4010 of 3110.
Om tempo goed te begrijpen wordt hieronder elke fase apart uitgelegd, maar eerst leg ik uit waarom tempo belangrijk is.

Waarom is tempo belangrijk?

Om een bepaald trainingseffect te creëren is een bepaalde tijd nodig dat de spieren onder spanning staan. Ook wel bekent als TUT of languit Time Under Tension (tijd onder spanning).
De totale TUT van een oefening kan je berekenen door het tempo maal het aantal herhaling te doen. Zo is bijvoorbeeld de optimale TUT voor spiergroei tussen de 40-70 seconden.
Stel je doet een barbell bench press (bankdrukken) en je maakt 12 herhalingen en de totale tijd die jij nodig hebt om die 12 herhalingen af te maken is 20 seconden. Dan haal je dus niet de optimale tijd voor spiergroei en blijf je resultaat dus achter. En dit is waar tempo om de hoek komt kijken. Door slim gebruik te maken van tempo kom je exacte in de ideale TUT uitkomen voor bijv. spiergroei en behaal je dus sneller en beter resultaat.

Niet gebruik maken van tempo is als fietsen op een fiets zonder wielen; geen vooruitgang.
studio pulse wassenaar

Meer over tempo.

Nu we weten wat tempo betekend en waarom het belangrijk is gaan we kijken wat nou exact elk nummer van de 4 fases betekend. Elk nummer staat gelijk aan 1 seconde.

Het eerste nummer 3110

Het eerste nummer is de neergaande beweging bij een oefening. Ook wel de eccentrische fase. Dit is de belangrijkste fase aangezien hier de meeste spier beschadiging plaatst vindt. Dit zal uiteindelijk weer lijden tot meer spiergroei. Daarom wil je er veelal voor zorgen dat je het hoogste getal hier hebt staan en dus de langste spanning.

Het tweede nummer 3110

Dit is het onderste gedeelde van de uitvoering. Dus bijv. bij de barbell bench press het gedeelte waar de stang de borst aan raakt en hier dus 1 seconden blijft.
Pauzes op het zwaarste gedeelte van een oefeningen zoals bijv. de onderste positie van de bench press zorgen voor extra intramusculaire spanning wat dus weer bijdraagt en verdere kracht ontwikkeling.

Het derde nummer 3110

Het derde nummer is het omhoog gaande gedeelte van een oefening ook wel concentrische fase genoemd. Het gedeelte waar je kracht geeft. (dit is dus niet het gedeelte waar de meeste spieropbouw plaats vindt ook al denken veel mensen dat wel). Hierbij kan naast een getal ook x staan. Dit staat voor explosief.

Het vierde nummer 3110

Dit is de fase aan het einde van de concentrische fase. Veelal de pauze bovenin een oefening. Zoals bijv. bij de barbell bench press het einde gedeelte waarbij je armen volledig zijn uitgestrekt.

Tempo in de praktijk toegepast.

Dus om het nog even allemaal samen te vatten. Tempo geeft aan hoelang je over 1 volledige herhaling doet. Het tempo x aantal herhalingen (reps) = TUT.
Dus als je bijvoorbeeld de oefening barbell bench press hebt met een tempo van 3110 en 12 herhaling gaat dat als volgt.
Je laat de stang naar je borst zakken in 3 seconden om vervolgens 1 sec de stang net tegen je borst vast te houden en deze daarna in 1 seconden weer uit te stoten naar boven waar je gelijk weer (0 seconden) door gaat naar je volgende herhaling.

Conclusie.

Door goed gebruik te maken van tempo en dus ook TUT maximaliseer je je resultaat. Niet gebruik maken van tempo is hetzelfde als gaan fietsen op een fiets zonder wielen, geen vooruitgang.

BONUS!

Ervaar wat tempo voor jou kan beteken en speciaal daarom heb ik een fullbody hypertrophy (spieropbouw) schema gemaakt om dit te ervaren . Probeer hem uit en deel hem eventueel met vrienden en kennissen. Veel train plezier!

Meer weten of benieuwd wat ik voor je kan beteken neem dan contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Tot snel!

Naam (verplicht)

Email adres (verplicht)

Telefoon nummer (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht