Pulse Wassenaar | Zitten, de langzame sluipmoordenaar.
De prive studio van Pulse training nutrition biedt personal training en voedingsadvies aan en is gevestigd in wassenaar maar ook bereikbaar uit voorschoten, leiden en omgeving. Lees hier alle blog post over voeding, training en meer.
personal, training, gewichtsconsulent, prive , studio, wassenaar, leiden, voorschoten, lifestyle, begeleiding, afvallen, voedings, advies, coaching
16900
post-template-default,single,single-post,postid-16900,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-13.1.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

Zitten, de langzame sluipmoordenaar.

Zitten, de langzame sluipmoordenaar.

De negatieve effecten van teveel zitten en hoe die te voorkomen

Nederlanders zitten gemiddeld 9 uur per dag met alle gevolgen van dien. En dat betekent dat zitten langzamerhand gevaarlijker aan het worden is dan roken.
Dit voorkomen is makkelijker gezegd dan gedaan, maar daarom gaat de blogpost van vandaag over de gevolgen van langdurig zitten en eventuele oplossingen.

Negatieve gevolgen

1 Verhoogde kans diabetes type 2

Als je dagelijks veelal zittend doorbrengt verbruik je zo goed als geen energie. Wat inhoud dat veel producten worden opgeslagen tot vet als reserve brandstof of rond blijft “hangen” in de bloedbaan. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij diabetes type 2. Omdat er te vaak te veel suikers in het bloed is gekomen reageren de cellen minder goed op de aangemaakte insuline. Hierdoor worden onder andere de bloedvaten aangetast met als gevolg hart en vaatziekten.
Door te sporten verbrand je niet alleen deze suikers, maar maak je de opslag plaatsen (onder andere de spieren) hiervoor ook groter waardoor er zich minder suikers los in de bloedbaan zal bevinden waardoor je uiteindelijk een verkleinde kans hebt op diabetes type 2 / hart en vaatziekten.

2 Onder ontwikkelde spieren

Als je een groot deel van de dag zittend doorbrengt heeft dit ook een grote impact op de spieren al helemaal als je een verkeerde zit houding hebt. Zoals in de afbeelding te zien ligt er een druk van 140kg op de ruggengraat bij rechte zithouding. Dit is bij een slechte houding zelfs nog hoger! Hierdoor zijn rug klachten ,voornamelijk de onderrug, een veel voorkomende klacht bij mensen die overdag veel zitten. Door een juist trainingsschema te gebruiken kunnen deze klachten verminderen tot eventueel zelfs verholpen worden, maar let dus ook goed op op de zithouding.

3 Stress

Niet alleen op het lichaam is zitten een belasting, maar ook voor de hersenen. Langdurig zitten verhoogd de stress in het lichaam. Zitten heeft dus niet alleen op fysiek maar ook mentaal gebied gevolgen voor het welzijn. Een sportsessie kan hierdoor ontstressend werken.

Tips voor voorkoming / verbetering

1 Af en toe extra beweging

Om wat extra beweging erin te krijgen kan je al aan de kleine dingen denken die aan het einde van de dag bij elkaar geteld toch een (grote) verbetering zijn. Zo zou je iets vaker de trap kunnen pakken zowel op werk als buiten werk. Denk hieraan bijv. ook aan de trein. Inplaats van de roltrap naar het perron de trap of op de werk de trap in plaats van de lift. Ook zou je als je naar de wc moet en je zit in een groot kantoor pand de wc een verdieping lager kunnen gebruiken. Het zijn de kleine dingen die het zittend werken een stuk aangenamer maken. Probeer minimaal 1 keer per uur even in beweging te komen en dus even uit je stoel te komen.

2 Fysio bal

Misschien ken je ze al wel, maar de fysio bal (een soort van grote skippybal) is een perfecte afwisseling voor de stoel. Je moet zeker weten niet de hele dag op zo een bal gaan zitten, maar af en toe de stoel omwisselen kan geen kwaad. Doordat je op de bal een actieve houding moet aannemen train je ookweer de core spieren wat weer helpt bij onder andere de versterking van de onderrug.

3. Rek en strek oefeningen

Probeer tussen het werken door eens een aantal rek oefeningen te doen. Nee deze oefeningen hoeven echt niet ervoor te zorgen dat de hele afdeling zijn hoofd omdraait en afvraagt waarom jij met je benen in de lucht staat de zwaaien. Een aantal kleine oefeningen die je achter je bureau kunt uitvoeren is voldoende. Volgende blog post zal ik een aantal oefeningen behandelen die je achter je bureau kunt uitvoeren dus stay tuned!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

* indicates required